Friday, December 11, 2015

Graviti 21


            Tok Timah ketawa perlahan. “Patut cucu Tok boleh suka dengan kamu. Ingat tau....jaga cucu Tok elok-elok. Dia suka dengan kamu dari zaman dia kecil lagi. Asal Tok usik nak kahwinkan dia dengan siapa-siapa, laju dia jawab nak kahwin dengan Jade” Tok Timah membuka rahsia hati R’an pada Jade.
            “Kira cucu Tok suka dengan Jade dari kecil lah ini?” Jade mengenyit mata. Tok Timah mengangguk kepala.
            “Dari zaman budak-budak lagi Jade ooii” wanita tua itu mengusap perlahan kepala Jade. Seronok hati Tok Timah bila dia tengok cahaya dalam mata Jade dan R’an, teringat dia pada arwah suaminya.
            “Itu lah Tok, dulu Jade pun suka dengan R’an dari kecil-kecil lagi.” Dia berhenti dan memandang ke dapur takut R’an datang, laju tangannya menarik dompet dari seluar bermudanya. “Tengok ini Tok” dia membuka dompetnya, gambar dia mencium R’an suatu ketika dahulu.
            “Cinta Jade dengan R’an macam graviti Tok.” Jade berkata sambil tersenyum.
            Tok Timah memandang wajah Jade lama. “Graviti?” dia bertanya pelik.
            Jade mengangguk kepala. “Ibarat Epal yang tertarik dan jatuh ke bumi, Jade tertarik dan jatuh ke dasar hati R’an” dia berjeda panjang.

            Tok Timah menepuk perlahan paha Jade. “Macam-macam lah kamu Jade ooii, macam pujangga pula Tok dengar” dia berkata sambil ketawa.

:)

2 comments:

skyjuice said...

Ni last entry ke?

MaY_LiN said...

omeyyyy nye
nk n3 lg
:)